Brandwerende binnendeuren
"De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden." Duiding: "De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem" betekent dat leerlingen actief betrokken worden bij het bedenken en creëren van een manier om een specifiek probleem op te lossen.
Je kan volgende stappen volgen:
Er mag geen vuur van de ene ruimte naar de de andere gaan. Waar moet je op letten als je een brandwerende binnendeur gaat plaatsen?

Een brandproef in een erkend labo bepaalt de brandweerstand van een bouwelement. Hierbij wordt de branddeur geëvalueerd op basis van een aantal criteria:

Hier kun je aandacht hebben voor de plaatsing van de binnendeur. Waar moet de leerling allemaal op letten? Hoe verloopt de plaatsing? Enkele voorbeelden:
Mogelijke criteria en technieken kunnen zijn:
Je kan de leerlingen onderzoek laten doen naar bestaande oplossingen en de wetenschap erachter. Het helpt hen om een basiskennis op te bouwen en inspiratie op te doen voor hun eigen ontwerpen.
Je kan de leerlingen begeleiden door het ontwerpproces. Dit kan stappen omvatten zoals brainstormen, schetsen, prototypen maken en testen. De leerlingen aanmoedigen om hun ideeën te delen, feedback te geven en te ontvangen werkt motiverend.